2012. április 21., szombat

szőhetetLEN...

...avagy az autodidakta tanulás szépségei

Jó ideje izgatja a fantáziámat a len, mint alapanyag. Gondoltam, itt az ideje megismerkedni vele közelebbről.

2012.04.21. 007
 

A fonása egész érdekesen alakult, semmiben sem hasonlít a gyapjú fonására. Hosszú, kissé merev szálakból áll, és szárazon porlik. A húzása is sokkal hosszabb szakaszon történik.

2012.04.21. 044


Miután a a fejem minden nyílása megtelt finom lenporral, rájöttem, hogy talán megnedvesítve kellene próbálkozni. Bevált: nem csak a porlás szűnt meg, de sokkal simábban fonatta magát.

2012.04.21. 035


Úgy néz ki, mint a spárga, de szerencsére a színén kívül másban nem hasonlít rá.

2012.04.21. 095


Lelki szemeim előtt megjelent egy rusztikus lenvászon... Gondoltam egyet és felvetettem vele a szövőkeretet. Ezt így leírni sokkal egyszerűbb, mint megtenni... Cifra vérzivatar kíséretében két óra alatt a következő eredményt sikerült produkálni:

2012.04.21. 111


Szerkezetileg instabil (magyarán: szakadós), kiszálkázott, néhol feszes, néhol túl laza... A kincset érő tapasztalatért dolgoztam tehát: frissen font egyágú lenfonalat NEM használunk láncfonalnak.
Baltazár meghal, de nem alkuszik: lent fogok szőni, ha addig élek is. Este újra nekiálltam felvetni a szövőkeretet, ezúttal vékony pamutfonalat használtam, a legsűrűbb nyüsttel. Talán az is mutat valamit, ha len a vetülék. Íme az eredmény:

2012.04.21. 122


Ahogy Petőfi mondaná: "szúnyoghálónak is csak szükségből volna jó".
Még kap egy sanszot, hátha lesz belőle valami értékelhető, ha nincs kifeszülve, ha át van gőzölve... ezért ellenállok a kísértésnek, hogy egy mozdulattal levágjam és felgyújtsam. :)
Ez mindenesetre nem egészen az a rusztikus lenszövet, amiről ábrándoztam...

7 megjegyzés:

Erzsike írta...

A gombolyag viszont valami gyönyörűség...

szaberka írta...

Igen, még csak ránézni is jó! Kötni vajon milyen lehet?

Zsu írta...

Köszönöm :)
Biztos jól köthető, elég puha, de jó tartása van. Lehet, hogy egy próbakötést megérne, hátha támad rá ihlet. Köszönöm az ötletet! :)

Jucuu írta...

Benedvesített ujjakkal érdemes fonni, én ezt olvastam annak idején a len fonásáról.

Zsu írta...

Igen, rájöttem :))

Görgina írta...

Ezért (is) kaptál tőlem egy díjat, nézz be hozzám!

paribanu írta...

Tényleg gyönyörű az a gombolyag,s lenyűgöző a kitartásod...
Az hiszem a nehezen megszerzett gyümölcs a legédesebb:-)